مجله پزشکی

انچه شما در این مجله میخوانید به شرح زیر میباشد :‌

- راههای جلوگیری از عرق سوز شدن در تابستان
2- علل فراموشی
3- ۲۳ نکته برای غلبه بر خشم
4- پوستی بدون چروک با ده ماده غذایی
5- پوستی بدون چروک با ده ماده غذایی
6- وقتی دهانت سیم‌کشی شد
7- تجمع موم در گوش
8- چه ورزشی برای زانو درد خوب است؟
9- نحوه پیشگیری از بروز پوسیدگی دندان در سنین مدرسه ( ۱۲-۶ ساله )

 

برای خواندن این نوشته به ادامه مطلب مراجعه کنید.

 

راههای جلوگیری از عرق سوز شدن در تابستان 

 

 

با شروع فصل گرما بعضی دچار مشکلی می ‌شوند که به نوبه خود دردسر ساز است و ممکن است زندگی روزمره را نیز برای آنها تلخ کند، مشکلی که راه رفتن را نیز تحت تأثیر خودش قرار می ‌دهد. عرق‌سوزشدن چین‌های پوستی بدن بر اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید به وجود نمی ‌آید، بلکه زمانی ایجاد می ‌شود که گرمای بیش از اندازه‌ به بدن برسد و بدن با تولید بسیار زیاد عرق، واکنش نشان ‌دهد. عرق‌سوزشدن، مشکلی نیست که لازم باشد برای آن به پزشک مراجعه کنید، راه‌های آسانی وجود دارد که از بروز آن می توان جلوگیری کرد و با مشاهده ی اولین علامت، با کمک درمان‌های خانگی آن را از بین ببرید. فراموش نکنید عرق‌سوزشدن خودبه‌خود بهبود می یابد بنابراین نیاز به دارو و پزشک نیست. شما می توانید به توصیه های زیر عمل کنید:

 
با شروع فصل گرما بعضی دچار مشکلی می ‌شوند که به نوبه خود دردسر ساز است و ممکن است زندگی روزمره را نیز برای آنها تلخ کند، مشکلی که راه رفتن را نیز تحت تأثیر خودش قرار می ‌دهد. عرق‌سوزشدن چین‌های پوستی بدن بر اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید به وجود نمی ‌آید، بلکه زمانی ایجاد می ‌شود که گرمای بیش از اندازه‌ به بدن برسد و بدن با تولید بسیار زیاد عرق، واکنش نشان ‌دهد. عرق‌سوزشدن، مشکلی نیست که لازم باشد برای آن به پزشک مراجعه کنید، راه‌های آسانی وجود دارد که از بروز آن می توان جلوگیری کرد و با مشاهده ی اولین علامت، با کمک درمان‌های خانگی آن را از بین ببرید. فراموش نکنید عرق‌سوزشدن خودبه‌خود بهبود می یابد بنابراین نیاز به دارو و پزشک نیست. شما می توانید به توصیه های زیر عمل کنید:

ErrooorTM.CoM| گروه اینترنتی ایران ویج ( ارور سابق )‌  راههای جلوگیری از عرق سوز شدن در تابستان

پیشگیری از عرق سوز شدن

در هوای‌ بسیارگرم و مرطوب جزیره کیش بعضی از مسافران دچار مشکلی می ‌شوند که به نوبه خود دردسر ساز است و ممکن است مسافرت را برای آنها تلخ کند، مشکلی که راه رفتن را نیز تحت تأثیر خودش قرار می ‌دهد.


عرق‌سوزشدن چین‌های پوستی بدن بر اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید به وجود نمی ‌آید، بلکه زمانی ایجاد می ‌شود که گرمای بیش از اندازه‌ به بدن برسد و بدن با تولید بسیار زیاد عرق، واکنش نشان ‌دهد.


عرق‌سوزشدن، مشکلی نیست که لازم باشد برای آن به پزشک مراجعه کنید، راه‌های آسانی وجود دارد که از بروز آن می توان جلوگیری کرد و با مشاهده ی اولین علامت، با کمک درمان‌های خانگی آن را از بین ببرید.

ErrooorTM.CoM| گروه اینترنتی ایران ویج ( ارور سابق )‌  چاره عرق ‌سوز شدن چیست؟

فراموش نکنید، عرق‌سوزشدن، خودبه‌خود بهبود می یابد. بنابراین نیاز به دارو و پزشک نیست. شما می توانید به توصیه های زیر عمل کنید:


ErrooorTM.CoM| گروه اینترنتی ایران ویج ( ارور سابق )‌  1- لباس‌های خنک بپوشید

وقتی به منزل می ‌رسید، لباس های تنگ و پلاستیکی را کنار بگذارید و لباس‌های نخی ، گشاد و خنک بپوشید.

ErrooorTM.CoM| گروه اینترنتی ایران ویج ( ارور سابق )‌  2- دوش آب سرد بگیرید

دومین قدم این است که بخش‌هایی از پوست‌تان را که عرق‌سوزشده است، خنک کنید. برای این کار می‌ توانید از باد سرد سشوار استفاده کنید یا دوش آب سرد بگیرید.

ErrooorTM.CoM| گروه اینترنتی ایران ویج ( ارور سابق )‌  3- هوا به جای حوله

همه ما عادت داریم بعد از حمام کردن با حوله پوست بدن را خشک کنیم، ولی این‌ بار حوله را کنار بگذارید و اجازه دهید بخش‌هایی از بدن‌تان که عرق‌سوز شده‌، در معرض هوای آزاد خشک شود.

ErrooorTM.CoM| گروه اینترنتی ایران ویج ( ارور سابق )‌  4- کرم‌های ضد حساسیت

اگر پوست شما حساس است و احساس خارش دارید، می توانید از کرم "هیدروکورتیزون" برای از بین بردن حساسیت استفاده کنید.

ErrooorTM.CoM| گروه اینترنتی ایران ویج ( ارور سابق )‌  5- لباس‌های تابستانه

برای اینکه دوباره عرق‌سوز نشوید، در هوای گرم تابستان، تلاش کنید لباس‌های خنک تر و جنس نخی بپوشید. در ضمن تا می ‌توانید لباس کمتری در تابستان به تن کنید.

ErrooorTM.CoM| گروه اینترنتی ایران ویج ( ارور سابق )‌  6- هوای خنک و خشک

بهترین درمان عرق‌‌سوزشدن پوست، آن است که در محیطی خنک و بدون رطوبت قرار بگیرید، برای مثال در یک اتاق، کولر روشن کنید و رطوبت هوا را نیز تنظیم کنید. برخی از سیستم‌های خنک‌کننده هوشمند می ‌توانند دما و رطوبت اتاق، خانه و محل کارتان را تنظیم کنند.

ErrooorTM.CoM| گروه اینترنتی ایران ویج ( ارور سابق )‌  7- از پودر بچه استفاده کنید

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که زیاد عرق می ‌کنید، می ‌توانید از پودر بچه برای پیشگیری از عرق‌سوزشدن پوست بدنتان استفاده کنید. پودر بچه پوست شما را خشک نگه می‌ دارد. پودرها عرق را به خود جذب کرده و علاوه بر آنکه سطح پوست را خشک نگه‌ می ‌دارند، از عرق‌سوزشدن مجدد پوست نیز جلوگیری می کنند.


در کل شستشوی مرتب بدن می‌تواند از عرق‌سوز شدن پوست که حاصل آب و هوای گرم و ازدیاد جمعیت و در نتیجه تعریق زیاد بدن است، جلوگیری کند.


ErrooorTM.CoM| گروه اینترنتی ایران ویج ( ارور سابق )‌  پیشگیری از عرق‌‌سوزشدن کودکان

1- هر ساعت کهنه و پوشک کودک را کنترل کنید و اگر آلوده شده است، آن را سریع عوض کنید.

2- پس از هر بار عوض کردن کهنه بچه، او را با آب ‌ولرم و صابون ملایم بشویید.

3- اجازه بدهید پس از شستن بچه، ابتدا بدن او خشک شود. سپس او را پوشک کنید.

4- برای اینکه پوست پاهای کودکتان، عرق سوز نشود، کرم " زینگ اکساید" را به پوستش بمالید.

5- شلوارهای پلاستیکی به کودکتان نپوشانید.

6- اگر کودک شما به یک نوع پوشک حساس است، نوع پوشک کودک را تغییر دهید.

7- اگر شما عادت دارید از کهنه‌های پارچه‌ای سنتی برای کودک استفاده کنید، آنها را بعد از هر بار شستشو، 15 دقیقه در آب جوش بجوشانید تا اثرات مواد شوینده و میکروب‌ها از روی آن زدوده شود.

8- وقتی پای کودک عرق‌سوز شده است، از پودر تالک روی پوستش استفاده نکنید. پودر تالک ممکن است وارد ریه کودک شود و ایجاد عفونت کند.
 

 

علل فراموشی 

 

گذشت زمان: به کار نبردن آموخته ها می تواند به عنوان عامل مهمی در فراموشی مورد توجه قرار گیرد . گرچه عدم استفاده از اموخته ها و یادگیریهای قبلی ممکن است باعث فراموشی کامل نشود , اما ازمیزان یاد اوری ان بطور جدی می کاهد. تکرار یک موضوع و یا به کار بستن ان از قوانین مهم دیگری است. عدم تکرار اموخته های قبلی نیز می تواند عامل مهم فراموشی باشد.
آن دسته از اموخته های قبلی که کاربردی است و یادگیرینده همواره به گونه ای از آنها بهره می گبرد, نه تنها فراموش نمی شود, بلکه با گسترش معلومات و تجارب فرد , غنی تر و پردوامتر می گردد.

تداخل مطالب: یکی دیگر از عوامل موثر در فراموشی , تداخل بین آموخته های قبلی , فعلی و بعدی است. تداخل زمانی صورت می گیرد که حافظه مربوط به یک فعالیت در اثر فعالیت دیگر ذهنی تضعیف می شود, بدین معنا که یادگیری قبلی , اثر گذاشته , از یاداوری ان جلوگیری می کند. همواره بخشی از مطالب و موضوعاتی را که می اموزیم به دلیل تراکم اموخته های جدید فراموش می کنیم .
تداخل مطالب زمانی بیشتر مشهود خواهد بود که دو فعالیت شباهت زیادی به یکدیگر داشته باشند. فراموشی در خواب کندتر از زمان بیداری است, چرا که تداخل مطالب صورت نمی پذیرد.

برای جلوگیری ازتداخل بهتر است شبها (پیش از خوابیدن )‌ به حفظ کردن بعضی از مطالب مورد نظر بیردازیم.

اضطراب انسان زمانی که دچار اضطراب و هیجان زدگی شدید باشد ممکن است در یاداوری مطالب و موضوعات ذهنی دچار مشکل شود . هیجان ,ترس و اضطراب نه تنها بر حافظه انسان تاثیر سوء می گذارد و موجب می شود که بعضا انسان مطالبی را که می خواهد بازگو کند یا بنویسد فراموش کند, بلکه موجبات اختلال جدی در قدرت , استدلال , توجه و ادراک صحیح را نیز فراهم می‌آورد.

عجله وشتاب تعجیل در یادآوری مطالب و پاسخگویی به سئوالات ممکن است موجب فراموشیهای زودگذر بشود. مثلا وقتی که از دانش اموزی سئوال شده , از او خواسته می شود که سریعا و بلافاصله جواب لازم را بدهد ممکن است به خاطر شتاب زدگی و عجله و اضطراب ناشی از شرایط به وجود امده , دچار فراموشی شود. بدیهی است اگر به دانش اموز فرصت فکر کردن داده شود , امکان ارائه پاسخ درست افزایش پیدا می کند. همیشه عجله وشتاب مانع جست وجوی ذهنی و یاداوری مطالب است .

لذا شایسته است به هنگام امتحانات , بخصوص در زمان ازمون شفاهی با توجه به این مهم , به دانش اموزان فرصت اندیشیدن , تامل و جستجوی ذهنی بیشتری داده شود.
تغییر محیط تغییر محیط نیز می تواند زمینه های فراموشی را فراهم سازد. همواره تجربه ها و رویدادها با محیط وابستگی پیدا می کنند. هنگامی که فرد در محیط خاصی قرار گرفته , تجارب تازه ای پیدا می کند,در هر محیط و شرایط مشابهی ناخوداگاه خاطره ان تجربه ها و رویدادها در ذهن او متبلور می شود. به عبارت دیگر محیط به یک معنا می تواند یاداور اموخته ها , تجارب گذشته و رویداد ها باشد. لذا تغییر محیط زندگی و تلاش روزمره انسان می تواند موجبات فراموشی رافراهم سازد.

خلاصه کلام اینکه عواملی همچون گذشت زمان , فاصله ای که بین فراگیری مطالب و یاداوری پدیدار می شود, عدم تکرار و کاربرد اموخته ها , دخالت سایر فعالیتهای ذهنی ,نامفهوم بودن موضوعات یادگیری , کیفیت نامطلوب ارائه مطالب به توسط یاد دهنده , کم ارزش بودن موضوع یادگیری , تفاوتها فردی یادگیرندگان از نظر هوشی (بهره هوشی پایین تر از متوسط )‌و شرایط عاطفی و روانی فرد می تواند موجبات فراموشی را در انسان فراهم کند.
 

 

 

۲۳ نکته برای غلبه بر خشم 

 

۱ - خود را دوست داشته باشید تا هرگز گرفتار خشم‌های مخرب نخواهید شد.
۲ - خود را از شر توقعاتی که از دیگران دارید نجات دهید.
۳ - رفتارهای خشم برانگیز را بررسی کنید و راهی صحیح برای ابراز احساسات خود بیابید.
۴ - در هنگام عصبانیت سعی کنید پیش کسی بروید که برای او احترام خاصی قایل هستید و او را دوست دارید.
۵ - لحظات عصبانیت خود را با قید زمان و مکان و واقعه‌ای که باعث عصبانیت شما شده یادداشت کنید.
۶ - از شخصی که دوستش دارید بخواهید تا هنگام عصبانیت‌، به شما با گفتار یا اشاره‌های توافق شده‌، هشدار دهد.
۷ - پس از بروز خشم اعلام کنید که خطا کرده‌اید.
۸ - یاد بگیرید که اگر چیزی را دوست ندارید. اما از آن عصبانی هم نشوید.
۹ - یاد بگیرید که هر کس حق دارد چیزی باشد که خودش انتخاب کرده‌.
۱۰ - ادای عصبانیت را در آورید.
۱۱ - عصبانیت خود را به تعویق اندازید.
۱۲ - در لحظه خشم‌، از افکار خود آگاهی پیدا کنید.
۱۳ - شوخ طبعی را در خود پرورش دهید.
۱۴ - زمان حال خود را با خشم و عصبانیت به هدر ندهید.
۱۵ - زندگی را سخت نگیرید.
۱۶ - خود را ارزشمند بدانید و اجازه ندهید دیگران اختیار شما را در دست بگیرند.
۱۷ - یاد بگیرید تا اعمال و عقاید دیگران شما را پریشان و آشفته نسازد.
۱۸ - به خاطر داشته باشید که دیگران حق دارند با آن چه دلخواه شماست همراه نباشند.
۱۹ - به یاد داشته باشید که دیگران نمی‌توانند همیشه به میل شما رفتار کنند.
۲۰ - اگر فکر می‌کنید که با بلندتر کردن صدایتان طرف مقابل ساکت می‌شود. بیاموزید تا احساس خود را به او نشان دهید، اما کاری نکنید که عصبانی شود.
۲۱ - یاد بگیرید که در برابر یأس و ناکامی به شکل تازه‌ای از خود واکنش نشان دهید.
۲۲ - خشم خود را به نحوی که آثار مخرب نداشته باشد، ابراز کنید.
۲۳ - بیاموزید که دنیا هرگز آن طور که شما می‌خواهید، نخواهد بود. 

 

 

 

پوستی بدون چروک با ده ماده غذایی 

 

ErrooorTM.CoM| گروه اینترنتی ایران ویج ( ارور سابق )‌  پوست چرب و روش‌های مراقبت از آن:
▪ شکل ظاهری پوست چرب:
پوست چرب، ظاهری براق داشته و منافذ آن به‌طور کامل، گشاد و باز می‌باشد. در پوست‌های چرب، جوش‌های قرمز و سیاه بیش از پوست‌های دیگر دیده می‌شود. روی پوست چرب، مواد آرایشی به درستی جذب پوست نمی‌شوند و رنگ پوست متمایل به زرد است.
▪ چگونگی مراقبت از پوست‌های چرب
پوست‌های چرب روزی ۲ بار باید شسته شوند. در بعضی موارد صابون و آب تویه می‌شود. مصرف کرم‌های بدون چربی و با محلول‌هائی که باکتری‌های روی پوست را از بین می‌برند، برای این پوست‌ها مناسب است. کرم‌های مرطوب‌کننده باید پس از آنکه صورت از تمام آلودگی‌ها تمیز گردید، مصرف شوند.

▪ کرم‌هی پاک‌کنندهٔ پوست چرب
۱) آب‌میوه‌ها:
ـ توت‌فرنگی،
ــ لیموترش،
ـ مخلوط شیر با آرد جو سیاه،
ـ ۱ قاشق سوپ‌خوری ماست + ۱ قاشق آبلیمو
۲) کرم توت‌فرنگی
ـبا ۶ عدد توت‌فرنگی درشت
۲ قاشق سوپخوری لانولین
ـ ۲ قاشق سوپخوری روغن آفتابگردان
(این کرم را تازه به تازه استفاده نمائید).
▪ کرم مرطوب کننده عسل و لیستین

این کرم برای تمامی پوست‌ها قابل استفاده می‌باشد:
ـ ۲ قاشق قهوه‌خوری لانولین
ـ ۲ قاشق سوپخوری روغن بادام
ـ نصف قاشق سوپخری عسل
ـ ۲ قاشق سوپخوری آب جوشیده (یا آب مقطر)
ـ ۱ قاشق قهوه‌خوری پودر لیتین.
”لانولین“ را به طریق ”بن ماری“ حرارت دهید و عسل و روغن بادام را نیز به آن اضافه کنید. گرم کردن را تا موقعی که دمای آن به خود دمای مخلوط ”بن ماری“ رسید، آن را به مخلوط ”بن ماری“ اضافه کنید تا کرم یکنواختی به‌دست آید. کرم حاصل را در داخل جعبه‌هائی که درب آن به‌طور کامل، بسته می‌شوند، ریخته و در جای خنک نگهداری کنید.

 ماسک صورت
کاربرد ماسک صورت به‌طور منظم باعث می‌گردد که پوست به‌طور عمقی از مواد زائد پاک گردد. جریان خون را افزایش می‌دهد و در نتیجه سبب می‌شود پوست به درستی تغذیه کند و شفافیت و حرارتی در آن به وجود آید. مصرف آن برای تمام پوست‌ها مفید است. بهترین نوع ماسک، آنهائی هستند که از میوه‌ها و سبزی‌های تازه تهیه می‌شوند.
▪ ماسک پرتقال و عسل
این ماسک‌ برای انواع پوست‌ها مناسب است و حتی در نقاط حساس هم می‌توان از این ماسک استفاده کرد.
▪ مواد لازم
ـ سه قاشق سوپخوری عسل
ـ آب نصف پرتقال
▪ طرز تهیه:
عسل را حرارت دهید تا به‌صورت محلول درآید و آب پرتقال را به آن اضافه کنید.
▪ ماسک‌های مناسب برای پوست‌های چرب
مخلوط یک عدد سفیدهٔ تخم‌مرغ با یک قاشق قهوه‌خوری شیرخشک 

 

 

پوستی بدون چروک با ده ماده غذایی 

 

بسیاری از مردم ویتامین آ را پیام آور دید بهتر می دانند. توجه کنید که سلامت پوست ما نیز مستقیماً به میزان ویتامین آ غذای ما مرتبط است. ویتامین آ برای خنثی کردن عناصر مضر پوست نقش آنتی اکسیدان را بازی و از تشکیل چین و چروک در آن جلوگیری می کند. به علاوه پیشرفت آن را به تاخیر می اندازد و پوست ما را جوان نگاه می دارد.دو سوم ویتامین آ مصرفی ما از بتاکاروتن تامین می شود که رنگدانه تولیدکننده رنگ زرد و نارنجی است.
 بدن ما کاروتن را به ویتامین آ که برای سلامت پوست الزامی است تبدیل می کند و به مصرف می رساند. سیب زمینی، هویج و زردآلو منبع غنی کاروتن است. ویتامین آ محلول در چربی بوده و به راحتی در بافت بدن ما ذخیره می شود در حالی که قابلیت ذخیره شدن در هیچ گیاهی را ندارد. مصرف آن بیش از میزان مجاز روزانه تاثیر سمی دارد بنابراین عاقلانه نیست که قرص ویتامین آ را به غذای خود بیفزایید؛ به مزه دلپذیر میوه ها و سبزیجاتی که حاوی مقدار زیاد کاروتن هستند و مصرف آنها برای سلامت پوست خطری به دنبال ندارد بسنده کنید. ده راه ساده برای افزودن بتاکاروتن به سبد غذایی شما وجود دارد.

۱) هویج رنده شده به سس اسپاگتی خود بیفزایید. در مزه غذا تاثیر چندانی ندارد اما کاروتن آن پوست شما را تغذیه می کند.
۲) برگ تازه اسفناج را به سبزیجات سالاد خود بیفزایید. اسفناج نسبت به سایر سبزیجات گروه خود کاروتن بیشتری دارد.
۳) روزانه یک نوشیدنی لبنی با طعم میوه بنوشید. ماست وانیلی و میوه تازه. زردآلو، هلو، انبه یا انبه هندی را به آن بیفزایید تا میزان کاروتن غذای شما افزایش چشمگیر داشته باشد.
۴) برش های کوچکی از هندوانه را همراه با نعناع به نوشیدنی غیرالکلی خود بیفزایید. تاثیر بسیار مطلوبی بر پوست شما خواهد گذاشت.
۵) همیشه برگ کلم تازه داشته باشید. به عنوان پیش غذا آن را میل کنید تا رفتاری مورد علاقه همه داشته باشید.
۶) به شام خود میوه بیفزایید. کمپوت هلو و زردآلو یا هلو و زردآلو تازه را در دسترس نگاه دارید تا به سالاد میوه شبانه خود بیفزایید.
۷) میوه های گرمسیری را انتخاب کنید. اگر از میوه های عادی خسته شده اید به میوه های مناطق حاره مانند انبه یا انبه هندی روی آورید.
۸) گل کلم یا اسفناج تازه را به ماکارونی یا سالاد گوجه فرنگی بیفزایید. موجب شادابی پوست شما خواهد شد.
۹) انبه هندی را در سس تند جانشین گوجه فرنگی کنید. نه تنها گیرنده های چشایی شما به وجد در می آیند که میزان زیادی کاروتن نیز به سبد غذایی شما افزوده شده است.
۱۰) آب میوه های غنی از کاروتن را بنوشید. به جای آب پرتقال یا سیب که جذابیت خود را تا حدودی از دست داده اند؛ افق دید خود را وسیع تر کنید و سایر گزینه ها را مدنظر قرار دهید. 

 

 

 

وقتی دهانت سیم‌کشی شد 

 

امروزه از درمان‌های ارتودنسی با اهداف درمانی و نیز زیبایی به طور معمول استفاده می‌گردد. روش‌های درمانی متفاوتی جهت اصلاح اکلوژن توسط درمان ارتودنسی وجود دارد، اما در بیشتر این روش‌ها از سیم‌هایی از جنس نیکل استفاده می‌شود...
مساله‌ای که به تازگی پژوهشگران به آن پرداخته‌اند تاثیر نیکل موجود در سیم‌های ارتودنسی روی بافت لثه است. درمان‌های ارتودنسی در برخی موارد نادر می‌توانند سبب بروز تظاهراتی در دهان گردند. تظاهراتی مانند تلفس مخاط لبی، اریتم مولتی‌فرم، ژنژیویت و افزایش حجم لثه.
ErrooorTM.CoM| گروه اینترنتی ایران ویج ( ارور سابق )‌  عوارض ناشی از سیم‌های ارتودنسی
بیشتر تظاهرات به علت واکنش‌ التهابی است که در نتیجه تجمع پلاک در لابه‌لای سیم‌های ارتودنسی ایجاد می‌شود، لذا رعایت بهداشت و تمیز کردن سطوح دندانی همراه با وجود براکت و سیم‌های ارتودنسی روی آن مشکل بوده و نیاز به دقت بیشتری دارد. از طرفی علت برخی از تظاهرات را نیز به واکنش‌ التهابی ایجاد شده در بافت در نتیجه خوردگی فلز ابزارهای ارتودنسی نسبت می‌دهند.
حساسیت به نیکل نیز در دهان مشاهده می‌شود که از نوع ازدیاد حساسیت تیپ۴ بوده و به صورت حساسیت تماسی به نیکل در مخاط بروز می‌کند. افزایش حجم لثه نسبت به سایر تظاهرات متعاقب ارتودنسی شایع‌تر است. افزایش حجم فیبروتیک لثه که همراه با درمان ارتودنسی ثابت دیده می‌شود، موقت بوده و پس از برداشتن دستگاه‌های ارتودنسی رفع می‌گردد.
البته برخی محققان ادعا می‌کنند که این بازگشت و رفع مشکل به طور کامل صورت نمی‌گیرد. این نوع افزایش حجم فیبروتیک و سفت از افزایش حجم نرم و متورم به همراه قرمزی لثه مارجینال که در واکنش التهابی و یا افزایش حساسیت در لثه دیده می‌شود، متفاوت است.احتمال داده می‌شود که این نوع افزایش حجم به علت نیکل موجود در سیم‌های اردتونسی باشد
ErrooorTM.CoM| گروه اینترنتی ایران ویج ( ارور سابق )‌  مکانیسم آسیب‌رسانی
نیکل می‌تواند مونوسیت‌ها و سلول‌های اپی‌تلیایی را فعال کند. همچنین تظاهر مولکول‌های چسبنده بین سلولی در سلول‌های اندوتلیال را کم و یا زیاد گرداند که این مساله به غلظت نیکل بستگی دارد. یون نیکل در سلو‌ل‌های مخاط دهان و اکراتینوسیت‌ها تجمع می‌یابد. این تجمع می‌تواند در برخی موارد سبب آپوپتوز سلولی شود.

از طرف دیگر کراتینوسیت‌ها در حضور یون نیکل پرولیفراسیون پیدا می‌کنند. در حقیقت اثر نیکل روی سلول‌های مخاط دهان بسته به غلظت آن می‌تواند دوگانه باشد و از یک سو سبب پرولیفراسیون و رشد سلولی و از طرف دیگر سبب آپوپتوزومرگ سلول‌های دهان گردد، اما التهاب و آزاد شدن سایتوکاین‌‌ها را تحریک نمی‌کند. در حقیقت مطالعات اخیر نشان داده‌اند که در نتیجه استفاده از سیم‌های ارتودنسی، نیکل در دهان سلول‌های اپی‌تلیال تجمع یافته و سبب ضخیم شدن اپی‌تلیوم می‌گردد.
این مساله در دوزهای کم نیکل اتفاق می‌افتد، ما گفته می‌شود که در صورتی که آزاد شدن با دوز کم نیکل در مدت زمان طولانی ادامه یابد، می‌تواند افزایش حجم لثه و حتی برخی عوارض سمی نیکل در حد میکروسکوپی را ایجاد کند.
 

 

 

تجمع موم در گوش 

 

درون گوش شما غده‌هایی وجود دارند که روغنی مومی به نام سرومن را تولید می‌کنند.
این ماده به حفاظت گوش شما در مقابل گرد وغبار، میکروب‌ها و سایر اجسام خارجی کمک می‌کند، اما تولید بیش از حد موم ممکن است شنوایی شما را دچار اختلال کند.
نشانه‌های هشداردهنده تجمع موم در گوش اینها هستند:
▪ درد در گوش.
▪ نقصان شنوایی که در طول زمان بدتر می‌شود.
▪ زنگ ‌زدن در گوش.
▪ احساس انسداد در گوش.
▪ احساس پری یا فشار درون گوش.
در صورتی که این علائم ادامه پیدا کند،‌ با دکترتان تماس بگیرید. انسدادی که ناشی از موم گوش است معمولا به راحتی درمان می‌شود،‌ و شنوایی کامل پس از رفع انسداد بازیافته می‌شود. 

 

 

 

چه ورزشی برای زانو درد خوب است؟ 

 

زانودرد را می‌توان به جرات شایع‌ترین درد مفصلی نامید. در کشور ما بخصوص کمتر کسی است که از میانسالی گذشته باشد و زانودرد نداشته باشد. برای بسیاری از کسانی که زانو درد دارند ورزش توصیه می‌شود. اما چه ورزش‌هایی برای زانوهای خراب مفید است.

ErrooorTM.CoM| گروه اینترنتی ایران ویج ( ارور سابق )‌  خوب‌ها
شنا کردن اولین گزینه پزشکان است. شنا به‌جز شنای کرال پشت، برای زانوها بسیار مفید است. علاوه بر شنا می‌‌توان در قسمت کم عمق استخر قرار گرفته و به مدت ۱۵ دقیقه در مسیر عرض استخر راه رفت. این کار موجب می‌‌شود بدون وارد آمدن فشار بر مفصل زانوی مبتلا به آرتروز، عضلات اطراف زانو تقویت شود تا وزن اندام‌های فوقانی به زانو وارد نیاید. البته امکان این ورزش همیشه مهیا نیست. دومین گزینه پیاده‌روی است. پیاده‌روی فشار زیادی بر زانوها وارد نمی‌کند. پیاده‌روی سریع، اگر قبلا آسیبی در زانوهایتان نداشته‌اید، مشکلی ندارد. اما به زانوهای معیوب آسیب می‌رساند. دوچرخه‌سواری نیز بر روی زانوها فشار زیادی وارد نمی‌کند. به‌طور کلی هرگونه فعالیتی که فشار کمی بر زانوها وارد کند و یا فعالیت‌هایی که در آنها شما مجبور نیستید به‌سرعت تغییر جهت بدهید، برای زانوها مشکل‌ساز نیستند.

ErrooorTM.CoM| گروه اینترنتی ایران ویج ( ارور سابق )‌  بدها
هر ورزشی که مستلزم خم‌کردن شدید زانوها باشد می‌تواند به زانو صدمه بزند. اگر خم کردن به‌همراه بلندکردن وزنه باشند، فشار مضاعفی به زانوها وارد می‌کند و می‌تواند به زانو آسیب برساند.
با این تعریف فعالیت‌های ورزشی که در آنها خم می‌شوید یا می‌پرید، مثل بسکتبال و فوتبال برای زانوها مضرند. ورزش‌هایی که در آن حرکت‌های خم‌شدن زانوها و فرودآمدن روی پاها به دفعات زیاد انجام می‌شود نیز برای زانوها مضر هستند، تنیس، بدمینتون و فوتبال از این دسته ورزش‌ها محسوب می‌شوند. طناب‌زدن جزء موارد استثنایی است که به رغم پریدن آسیبی به زانو وارد نمی‌کند.
ورزش‌هایی که در آنها فرد می‌پرد، فرود می‌آید یا در حال دویدن به‌طور ناگهانی تغییر مسیر می‌دهد، فشار خیلی زیادی روی زانوها وارد می‌کند که ممکن است منجر به آسیب‌ به رباط‌های زانو و به‌خصوص رباط صلیبی قدامی شوند. حتی مقادیر کم این فعالیت‌های ورزشی نیز می‌توانند باعث آسیب به غضروف یا منیسک‌های زانو که از غضروف آن محافظت می‌کنند، بشود. توجه داشته باشید ورزشکاران حرفه‌ای با گذراندن دوران بدن سازی و تقویت عضلات پا احتمال آسیب دیدگی را کاهش می‌دهند ضمن این‌که قبل از شروع ورزش نیز بدن خود را بطور اصولی و مناسب گرم می‌کنند، برای همین است که میزان آسیب در آنها کمتر است، ورزشکاران آماتوریست که مثلا فوتبال بازی می‌کنند.

ErrooorTM.CoM| گروه اینترنتی ایران ویج ( ارور سابق )‌  ورزش اختصاصی
با چند ورزش می‌‌توان عضلات زانو را به طور اختصاصی تقویت کرد. یکی از این ورزش‌ها، این است که روی زمین بنشینند و پای خود را دراز کنند و به حالتی قرار گیرند که به مفصل‌‌شان فشاری وارد نیاید. سپس به حالت در جا عضله جلوی ران خود را منقبض کنند و تا ۱۰ شماره به همین حالت نگه دارند.
می‌‌توان برای مثال، صبح سه بار، ظهر سه بار و شب هم سه بار این کار را انجام دهید. البته در روزهای ابتدایی بهتر است زیاد به اندام‌های‌شان فشار وارد نیاورید و به تدریج و به صورت هفته‌ای یک بار، شدت یا مدت تمرین را به مقدار ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش دهید. این نوع ورزش برای عضله چهار سر ران یا جلوی ران است. برای پشت ران هم می‌‌توان عضله پشت ران را منقبض کرد و به طور مشابه با تعداد و مدت گفته شده عمل کرد.
 

 

 

 

نحوه پیشگیری از بروز پوسیدگی دندان در سنین مدرسه ( ۱۲-۶ ساله ) 

 

پوسیدگی دندان در سن مدرسه پوسیدگی دندانها بسیار شایع بوده و مربیان در پیشگیری از بروز آن نقش بسیار مهمی دارند ، حفظ و مراقبت از دندانها ضامن تغذیه مناسب و رشد طبیعی کودک خواهد بود .
پوسیدگی دندانها فرایندی است که با سه عامل اصلی زیر در ارتباط می باشد :
الف - ضخامت مواد در تماس با دندانها
ب - مواد قندی دریافتی در رژیم غذایی
ج - باکتریهای اختصاصی دهانی
با از بین رفتن مینای دندان که در نتیجه فعالیت باکتریها در اثر تخمیر مواد قندی رخ می دهد به تدریج لکه های سفید رنگی به وجود آمده که در نهایت به فقدان پیشرونده بافت دندان و ایجاد پوسیدگی در آن می انجامد .

جهت پیشگیری از پوسیدگی و فساد دندان موارد زیر پیشنهاد می گردد :
۱ - شستشوی مرتب دهان پس از هر وعده غذا خوردن
۲ - استفاده از خمیردندان مناسب
۳ - مسواک زدن به روش صحیح پس از هر وعده غذا
۴ - استفاده از غذاهای دریایی
۵ - استفاده از آب لوله کشی بهداشتی
۶ - استفاده متناوب از آب های معدنی سالم
۷ - خودداری از مصرف غذاهای گرم و سرد بطور همزمان
۸ - اجتناب از نوشیدن مایعات سرد به دنبال مواد غذایی گرم
۹ - مراجعه به دندان پزشک هر ۶ ماه یکبار

استفاده از مواد غذائی مناسب
- به اولیاء محترم توصیه می شود که به کودک خود در هنگام رفتن به مدرسه یک عدد میوه پوست نکنده بدهند .
- یک لیوان شیر در غذای کودک بگنجانند .
- قبل از رفتن به مدرسه به کودک صبحانه کامل بدهند .
- مواد غذایی از نظر بهداشتی با نظارت مسئولین استفاده شود .
- به کودکان بیاموزید قبل از صرف غذا دستهای خود را با صابون و آب جاری بشویند .
- در مدرسه هر کودکی لیوان و قاشق مخصوص خود را همراه داشته باشد . 

 

 

 

 

 

با تشکر از سرکار خانم دکتر خیر اندیش برای آماده کردن مجله پزشکی 

 

 

نظر دهید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد